Forbind med effekt: Tips til en bedre LinkedIn profil

I en verden, hvor moderne kommunikation og sociale medier spiller en afgørende rolle, er din LinkedIn-profil dit digitale visitkort og adgangsbillet til professionelle muligheder. Statistikker taler deres tydelige sprog – 64% sikrer sig et job gennem deres LinkedIn-netværk, og 42% af arbejdsgivere anvender platformen som en primær rekrutteringskanal. Med over 3 millioner danske brugere repræsenterer LinkedIn ikke kun et socialt medie, men en potentiel afgørende ressource for din fremtidige karriere. Derfor er det afgørende at optimere din LinkedIn-profil, så du ikke går glip af de mange muligheder, dette sociale medie kan bringe.1

Her præsenterer vi fem tips, der vil guide dig til en bedre LinkedIn-profil, så du kan gøre brug af dit netværk og forhåbentlig få flere karrieremuligheder.  

0. tip: Hav et profilbillede

Hav et profilbillede: Dette kan næsten ikke karakteriseret som et tip, men en nødvendighed. Profiler med et profilbillede får 21. gange så mange besøg som profiler uden, og det vil du altså ikke gå glip af. Vælg gerne et profilbillede i farve, som er vellignende og som viser en person, som du selv gerne ville møde.2

1. tip: Brug et bannerbillede

Ved brugen af bannerbillede kan du nemmere skille dig ud og du kan hurtigt vise hvem du er, hvad du kan eller hvilke interesser du har. Programmer som Canva kan nemt hjælpe dig på vej og give dig et professionelt udtryk.  

Et eksempel kunne være: 

2. tip: Hav en sigende overskrift

Her må du gerne skrive din titel og dine kompetencer eller den værdi du skaber. Brug også gerne andre buzz-words, der kan være med til at beskrive dig i en sigende og fængende overskrift. Du har kun én linje til at vække andres interesse, så gør godt brug af den.  

3. tip: Hav den rette mængde information på din LinkedIn

Denne del af din profil kræver måske lidt mere af dig, men er altså også vigtig i forhold til at fremhæve dine kompetencer. Der er nogle forskellige kategorier du kan udfylde, og overvej gerne, hvilke der er relevante for dig at fremhæve. 

  • Uddannelse: Her kan du nævne: 
    • (Kandidat + hvad du har lært og kan bruge det til)
    • Bachelor + hvad du har lært og kan bruge det til 
    • Gymnasie + retning
    • Måske folkeskole 
  • Arbejde: Nævn din nuværende stilling med fokus på, hvad du laver, og hvilke kompetencer der er i spil. Nævn derudover også tidligere stillinger du har haft, men overvej en ekstra gang, hvad som rent faktisk er relevant for din profil.  
  • Frivilligt arbejde: Har du lavet frivilligt arbejde, som kan skabe noget værdi for din profil for en fremtidig arbejdsgiver? 
  • Kurser: Har du derudover taget nogle kurser, der har givet dig nogle værdifulde kompetencer – nævn også gerne dem. 

4. tip: Husk at connecte med folk

Hold ikke igen med at connecte med dine studiekammerater, dine underviser, og virksomheder du finder interessante. Skriv gerne en besked, hvis du ikke kender vedkommende, og forklar hvorfor du gerne vil connecte med dem.  

5. tip: Lav opslag på din profil

Kan du ikke lide at skrive er det helt ok, du kan godt være på LinkedIn alligevel. Du kan i stedet sagtens dele og like din arbejdsgivers opslag, dine venners opslag og spændende artikler på LinkedIn. Og hvis du gerne vil prøve at kaste dig ud i at skrive et opslag, så kunne det for eksempel omhandle din uddannelse, resultaterne fra dit seneste projekt, noget spændende du har set/læst/hørt, dele noget af dit arbejde, eller noget helt fjerde.  

Vi håber du kan bruge vores tips og så glæder vi os ellers til at se en masse gode og fængede profiler på LinkedIn 😉. Hvis du har spørgsmål til din LinkedIn profil er du mere end velkommen til at kontakte os, vi hjælper dig gerne på vej.  

  1. https://www.socialsellingcompany.dk/alt-om-linkedin-historie-statistik-og-hvad-du-kan-bruge-linkedin-til/ ↩︎
  2. https://findstack.dk/resources/linkedin-statistics/  ↩︎